Afgoden

Renée Citroen

vrijdag 29 november 2019

Ik zag het tv-programma 'Roderick zoekt licht' met Roderick Vonhögen, waarin Hendro Munsterman, journalist van het Nederlands Dagblad, berichtte over de Panamasynode van de paus. Het was een vriendelijke man, die genuanceerd over de problemen in de katholieke kerk vertelde. Er waren liberalere groeperingen, die voor de progressieve plannen van de paus waren, onder andere het meer betrekken van vrouwen en gehuwde mannen bij de kerk in Zuid-Amerika. Maar er waren ook uiterst conservatieve stromingen tégen. Zij gingen zelfs zover dat zij de beeldjes die de inheemse vertegenwoordigers hadden meegebracht, uit een kerk in Rome stalen. Het waren vrouwenbeeldjes met geprononceerde borsten en buiken. Dat kon je zien in een filmpje dat ze zelf hadden gemaakt. De beeldjes werden naar een brug over de Tiber gebracht en in het water gegooid, want het waren afgodsbeeldjes, volgens deze ultra-conservatieve katholieken.

Waarom zie je zoiets nou nooit op het gewone nieuws, vroeg ik me af, want het is toch een interessant nieuwtje en zelfs een beetje amusant. Ik moest er bij glimlachen. Het zag er zo aandoenlijk uit, een close-up van een houten vrouwtje dat vervolgens in het water belandde en bleef drijven! God straft meteen (en dan niet de vrouwen).

Maar het deed me denken aan andere afgoden, die van de vader van Avraham, waaraan rabbijn Jonathan Sacks een aardige column wijdde. Volgens de midrasj was Terach, de vader van Avraham, een handelaar in afgodsbeelden. Op een dag brak Avraham alle beelden en stak de stok waarmee hij ze kapot had gemaakt in de hand van het grootste afgodsbeeld. Vervolgens gaf hij dat beeld de schuld. Zijn vader vroeg Avraham of hij hem in de maling nam, omdat afgodsbeelden toch niets kunnen aanrichten. “Waarom aanbid je ze dan”, vroeg Avraham, en hij werd zo een van onze aartsvaders en stichter van het monotheïsme.

Maar híj wilde vernieuwing en de conservatieve katholieken juist niet. Zij zijn trouwens behalve racistisch ook nog inconsequent, de beelden van Maria en andere heiligen mogen wél blijven.

Ik geloof niet dat Terach afgodsbeelden aanbad, ze kunnen toch niks, zegt hij? Als nazaat van een familie van handelaars in goud, zilver en juwelen, denk ik dat hij het gewoon als handel zag. Je brood verdienen met spirituele spullen, ook nu nog worden daarmee goede zaken gedaan …

Reageren op dit item is niet meer mogelijk.

Columns 2024

Columns 2023

Columns 2022

Columns 2021

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015