Vorige week overleed de grote Pools-Joods-Britse socioloog Zygmunt Bauman. Hij was vooral bekend om twee thema’s die hij met grote eruditie en diepgang in verschillende boeken uitwerkte: de relatie tussen de Westerse rationaliteitscultuur en de Sjoa, en de ontworteldheid van het moderne individu, die vrijheid maar ook onzekerheid met zich meebrengt.
Van Bauman heb ik niet alle vijftig boeken in de kast staan, maar toch wel een stuk of zeven. Die gaan allemaal in op het eerstgenoemde thema, de rationeel-industriële manier waarop de Sjoa werd gepland en uitgevoerd. Ik las ze in de jaren negentig, geïntrigeerd als ik was door de systematisch volgehouden buitenstaandersblik die hij had, en die het gevolg was van enerzijds antisemitisme en anderzijds zijn eigen keuzes. Als Jood moest hij in 1939 vluchten voor Hitler en in 1968 voor het Poolse communistische antisemitisme van Gomolka. In 1968 week hij uit naar Israël, maar de stemming daar beviel hem niet en in 1971 streek hij neer in Engeland, waar hij tot 1992 sociologie doceerde in Leeds.
De buitenstaandersblik verschafte zijn boeken een permanente scherpte, en daarbij schreef hij in een voor mij meeslepende stijl: iedere zin is geladen met betekenis en tegelijkertijd goed gecomponeerd en soepel lopend. Soms zelfs té soepel, of te coherent, waardoor je met een zekere dwingendheid naar Baumans conclusies wordt geleid. Maar fascinerend was het wel.
Daar kwam bij dat hij in zijn werk destijds gebruik maakte van inzichten van Levinas. De manier waarop hij dat deed, vond ik niet geheel overtuigend, maar het vergrootte voor mij beslist de aantrekkelijkheid van zijn werk.
Al die fascinaties gecombineerd deden mij in 1998 besluiten Bauman eens op te zoeken voor een interview. Daarvan herinner ik me primair nog zijn vriendelijke en welwillende houding, de zalmhapjes en de wodka, maar verder ook de aanblik van de tuin van zijn huis in Leeds: volstrekt overwoekerd door fors uit de kluiten gewassen struiken en bomen. Deze tuin belichaamde Baumans min of meer principiële afwijzing van de gangbare rationeel-hygiënische inrichting van de openbare en particuliere ruimte, en was daarmee een statement.
Een intrigerende man is heengegaan.
Bij de dood van een buitenstaander
Columns 2024
- Meerstemmigheid gesmoord
- Levinas en de Franse filosofie
- Liever farizeeën dan idealisten
- Krijgersethos
- Woorden
- Universaliteit en hypocrisie
- Boemerang
Columns 2023
- Trump en 7 oktober
- Disproportioneel
- Twee soorten vergif
- Ironisch
- Toxisch
- Kol Nidré en andere illusies
- Leo Mock z.l.
- Zo democratisch ingesteld is de gemiddelde Israëli niet
- Immigratie en democratie
- Van Agt
- Religieuze identiteit
- Schoonheid
- Failliet
- Troost
- Tussen nostalgie en ongemak
- Is wij-denken gezond voor ons?
Columns 2022
- Woke avant-la-lettre
- De sympathieke Awraham
- Harari en het particularisme
- Waar gaat het over als het over Joden gaat?
- Krijgshaftige taal
- Disproportioneel geweld
- Niet gehoord en niet gezien
- Levinas en Zoom
- Hannah Arendt als Talmoedist
- Een dun maar cruciaal lijntje
- Confrontaties met sympathieke denkers
- Angsthazen en lefgozers
- De gezonde oorlog
- Decadent?
- Hoe totalitair is Jan Keij?
- De goede kant van de geschiedenis
- Meten met twee maten
- De actualiteit van Spinoza
- Van mineur en majeur
Columns 2021
- Communicatie als gegarandeerd product
- Mixed blessings
- Joden zijn geen virussen en virussen zijn geen Joden
- Biologisch en sociaal darwinisme
- Levinas en gender
- Hoge Feestdagen 5782
- Paulus en het vlees
- Eindstrijd
- Zijn Joden wit?
- Paradoxaal
- Levinas en Buber
- Levinas en Wopke Hoekstra
- Winkelschaamte
- Het Gelaat als ethisch duizenddingendoekje
- Nationalismes
- Levinas en De Beauvoir
- Utopisch universalisme is ook voor Joden te hoog gegrepen
- Hoe totalitair is Levinas zelf?
- De banaliteit van het kwaad revisited
- Buitenterreur
Columns 2020
- Je kunt het niet helpen
- Kanaries
- Levinas en scepsis
- Beatrice de Graaf
- Pluralisme
- Schok en opluchting
- Wie je bent
- Jaap Goudsmit
- Van Rossem en Harari
- Levinas en Harari
- Annexatie
- Pelgrimstocht
- Levinas en politiek
- Zaligverklaring
- De schuld van religie
- Wie is de ander bij Levinas?
- Levinas en Butler
- Dingen om te doen zonder sjoel
- Arendt en vluchtelingen
- Aalst
- Hollandse jongen
- Arendt en Beethoven
- Levinas en Ayn Rand
- Oorlog of de ander
Columns 2019
- Links en rechts en Bibi
- Jaren dertig
- Curieus
- Levinas en Popper
- Zielig
- Levinas en Damasio (2)
- Levinas en Damasio
- 'De mens'
- Houdt het dan nooit op?
- Levinas en mystiek
- Na-ijlend gevoel
- Keppel
- Etnische zuivering
- onder de indruk
- Antisemitisme
- Is Hannah Arendt een Joodse filosoof?
- Het blijft lastig
- Levinas en John Dewey
- Archetypisch
- Verliezers
- Ido Abram
- Door de ogen van Levinas
Columns 2018
- Levinas als pragmatist
- Tacheles
- Cynisch of niet?
- Twee soorten gemeenschap
- Vaagtaal
- Bij Kaag ontbreekt een dimensie
- Trumps uitverkoren volk
- Religieuze infrastructuur
- Terloopse zinnen
- Natiestaat
- Liefde en hypocrisie
- 59 doden
- Etnisch profileren
- Wie verzint zoiets?
- Levinas en Nietzsche
- Primitief?
- Zo werkt het dus
- Zondebok
- Lucebert
- Groots, want universeel
- Levinas als revolutionair
- Mag dat zomaar?
Columns 2017
- Er verandert niet veel
- Rembrandt en de Joden
- Hannah Arendt en de gewone man
- Levinas en Bruno Latour
- Oorsprongsmythen
- Joodse jeugd in het postideologische tijdvak
- Eigenheid is niet verkeerd
- Rolomkering
- Monisme
- Bach vanuit Joods perspectief
- Sacks en Netanjahoe
- Ongemakkelijke vragen
- Identiteitspolitiek
- Erfpacht en jubeljaar
- Jonathan Sacks
- Levinas en Taleb
- Harari
- Joods-christelijk
- Mosjé en het primaire proces
- Het model Israël
- Levinas en Charles Taylor
- Bij de dood van een buitenstaander
- Duiding
Columns 2016
- Rechtsstaat
- De boekhouder van Auschwitz
- Als Heidegger filosofisch deugt
- Achterlopen
- Geschiedschrijving die zich laat kennen
- Vergangenheitsbewältigung
- Incarnatie als Joods begrip
- De Bijbel als overlevingsstrategie
- Contact!
- Levinas en Richard Sennett
- Soms is het even niet zo moeilijk
- Armoedig
- Wegwerpproduct
- Frisse blik
- Toon
- Gelijk heeft-ie
- Humane slavenhouders
- Menselijk gesproken
- Hoe Joods is Maimonides?
- De ganse aarde – of een stukje?
- Failed states
- Landen zonder grenzen
- Hebben Joden meer te vrezen?
- Wittgenstein en deugdzaamheid
Columns 2015
- Wordt iedereen Joods?
- De ellips revisited
- Levinas en Wittgenstein
- Informatie is altijd goed
- Wittgenstein als Talmoedist
- Levinas en calculatie
- Gevoel voor verhoudingen
- Levinas zoals ik hem begrijp
- Zo gek nog niet
- Ontspoorde ideologie
- Levinas en Camus
- Klopt de wereld?
- Bij het vertrek van een hoofdredacteur
- Plato ontzenuwd?
- Het draagbare vaderland
- Vermenging van sferen
- Wat staat er nog meer op het spel?
- Levinas en Bergson
- Geen garantie
- Rare dingen
- Wissen
- Levinas en Nussbaum
- Aantallen
- Je suis (pas) Charlie
- Wat is er toch gebeurd in het Westen?
Columns 2014
- Een ander Joods geloof?
- David Pinto
- Prikkelen
- Levinas en Kahneman
- IS geeft betekenis aan 4 en 5 mei
- Zitten slapen
- Israël en het ABP
- Antisemitisme
- Meemaken
- Wereldorde?
- Snap ik niet
- Precies genoeg
- De gelaagdheid van Ari Shavit
- Leren en tikoen olam
- Right and wrong
- Die moeilijke Levinas
- Israël als ‘Joodse’ staat
- Wat doet Hegel in de Manisjtana?
- Heidegger en de Joden
- Zijn wij allen fundamentalist?
- Een treurige kans
- Proportioneel
- Ontmenselijking
- Ellips in Israël
- Voorraadje
Columns 2013
- Tikoen Olam
- Ellips
- Heilig
- Het nieuwe Midden-Oosten
- Ontevreden
- Hoe sociaal is sociaal?
- Markering
- The Story of the Jews
- Levinas en Habermas
- Voor en tegen Bennett
- Boycot
- Wereldvreemd
- Trend
- Verbazing
- Levinas en Arendt
- Het heroïsche kosmopolitische individu
- Dikke en dunne moraal
- Antisemitisme en antizionisme
- De Joodse messias
- Beetje dom
- Zwerven en thuiskomen
- Geëngageerd roddelen
- Collectief en individu
- Woestijn
Columns 2012
- Kerk en staat
- Straf
- Slachtoffers
- Seculiere varianten
- Wilde dieren
- Levinas en Rousseau
- Hutten
- Sjabbat en crisis
- Empathie
- Fair play
- De Levinas van de verplichtingen
- Ook hier is (ontoereikend) over nagedacht
- Monotheïsme en concentratie
- De Groene en de Rode Lijn
- Parrèsia
- Eigenzinnig
- 4 Mei
- Schuiven
- Stereotypen
- Geschiedenis die zich laat kennen
- Een kwestie van PR?
- Assimilatie
- Levinas en Spinoza
- Joods-Christelijk
- Lui
Columns 2011
- Levinas en egoïsme
- Griek en Jood
- Godsdienst en geschiedenis
- Zijn Joden slimmer?
- Lekker irrationeel
- Levinas en Machiavelli
- Palestijnse staat
- Levinas en Israël
- Joodse mensen
- Het dorp Noorwegen
- Denkpolitie
- Net op tijd
- Geschiedenis in het kwadraat
- Meerstemmigheid
- Geloof en religie
- Ongerijmd
- De Dam 2011
- Dik en dun herinneren
- Farao en scientific management
- Het kan wèl
- Geen garantie
- Doodgewoon
- Willekeur
- Lenzen