El Al

Simon Soesan

vrijdag 3 november 2017

Velen vragen mij waarom ik bij voorkeur met deze luchtvaartmaatschappij vlieg. En alhoewel het duidelijk is dat deze de veiligste in de wereld is, en bovendien onze nationale luchtvaartmaatschappij en onze trots, zijn er voor mij ook nog een paar andere redenen om bij voorkeur met El Al te vliegen. En nee, ik word er (helaas) niet voor betaald om dit te schrijven; dit stukje is uitsluitend bedoeld om de vele duizenden vragen die ik hier dagelijks over ontvang te beantwoorden.

In haar reclameboodschap in Israël beweert El Al de ‘meest huiselijke’ luchtvaartmaatschappij te zijn. Gericht op het Ivriet-begrijpende publiek zegt de slogan hachi babajit baolam en bedoelt daarmee te zeggen dat wij ons bij El Al het beste thuis voelen. En dat klopt, volgens mij. Want:

  • Er is geen enkele andere maatschappij waar de stewards en stewardessen zich verkleden en vermommen tijdens Poeriem.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar de choemoes zo lekker is en de spaghetti bolognaise niet alleen heerlijk smaakt, maar ook de meeste kleurstoffen bevat en zodoende onuitwis- en -wasbare in- en afdrukken bij de reiziger en zijn omgeving achterlaat.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar de gezagvoerder, tijdens de vlucht, de passagiers erop attent maakt dat Israël een medaille heeft gewonnen in Abu Dhabi, en omdat men daar weigert het Hatikwa te spelen, de reizigers verzoekt het even met zijn allen te zingen.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar een gedeelte van de reizigers tijdens de vlucht opstaat, een talliet omslaat, tefillien legt en samen begint te davvenen.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar, in het geval dat er met spoed om een aanwezige arts wordt gevraagd, een kwart van de reizigers opstaat. Een gedeelte daarvan is geen arts, maar wil wel graag advies geven, of ze hebben een dokter in de familie en willen dat graag even kwijt.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar de veiligheidsbeambten na het stellen van bepaalde vragen, ook nog even uitleggen waarom ze dat gevraagd hebben.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar, als een passagier vraagt om de verwarming aan te doen in het vliegtuig omdat het buiten zo koud is, de stewardess vraagt of de reiziger denkt dat als ze de verwarming aan doet, het dan buiten warmer zal worden.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar je als je de stewardess vraagt wat de keuzes zijn voor het eten, als antwoord krijgt “twee mogelijkheden, u eet of u eet niet”.
  • Er is geen enkele andere maatschappij waar ik me als Jood en als Israëli veiliger en meer thuis voel.

Ik kan deze lijst beslist nog langer maken. En ik weet zeker dat er lezers zullen zijn die wellicht een nog langere lijst kunnen maken met redenen waarom ze juist níét met El Al willen vliegen, vooral ook omdat El Al voor sommige mensen Every Landing Always Late betekent. Maar dan hebben ze nooit die piloot gehoord die vertraging aankondigde en daar meteen aan toevoegde: “Ondanks dat u nu meer tijd in het vliegtuig zult doorbrengen, zullen wij hier geen extra geld voor vragen.”

Heus het is allemaal zo slecht nog niet. Zodra ik een El Al vliegtuig binnenstap, voel ik me inderdaad al heimisj. Mocht u zich – onderweg naar huis – ook thuis willen voelen, dan zou u het toch eens moeten proberen.


Bewerkt en geredigeerd door Hendrien Kloots

© Caun & van Beem

Reageren op dit item is niet meer mogelijk.

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Columns 2014

Columns 2013

Columns 2012

Columns 2011