In een eerdere column vroeg ik me af wat de 850.000 mensen bewoog die de begrafenis van rabbijn Josef bijwoonden. Het leek me iets te zeggen over de macht / kracht die religie in Israël heeft, maar ook de schaduwkanten ervan. Ik kon toen niet vermoeden dat meer dan een miljoen nuchtere Nederlanders zich zouden opwerpen als verdedigers van Zwarte Piet! Want die wordt bedreigd – misschien mag hij in deze levensbedreigende situatie wel onderduiken bij één van deze fans – hopend dat het foute regime van gevoeligheden weer overwaait … Zelfs expert op het gebied van de gekleurde mede(vrouw)mens Robert Vuijsje realiseerde zich pas recent dat Zwarte Piet wel eens kwetsend voor gekleurde medelanders kon zijn. Maar wat is er nu écht Hollandser dan Zwarte Piet en Sinterklaas zoals dat feest al vanaf de 19e eeuw gevierd wordt? Nee, Zwarte Piet behoort tot de volksaard. Ja, er komt zaterdag zelfs een demonstratie op het Malieveld voor het behoud van Zwarte Piet, en als het aan populistisch Nederland ligt – tegen de Verenigde Naties. Zo! Gaan de Joodse organisaties nog iets zeggen over de datum van de demonstratie – zaterdag? Sommige Joden vieren immers Sinterklaas en ik ben er zeker van dat je bij de intocht in Amsterdam minje kunt maken.
Het meest verontrustende hierbij is het gebruik van cijfers – 1 miljoen mensen die de Facebookpagina ‘liken’ vóór Zwarte Piet. Terwijl de Facebookpagina tegen Zwarte Piet, Zwarte Piet is Racisme, maar 7500 ‘likes’ heeft, volgens het AD. Alsof het om een soort wedstrijd gaat, IDOL’s, the X Factor, Big Brother of andere stupide zaken. Want wat zeggen dit soort getallen eigenlijk? Niets, want de miljoen fans van Piet zijn mensen die hoogstwaarschijnlijk blank zijn, of gekleurd, maar het stoort hen niet. “De herrie over Zwarte Piet is bespottelijk, blijkt uit een enquête van De Telegraaf onder ruim 5000 mensen,” lees je dan.
En ook het AD enquêteert er op los. Deze krant legde de vraag voor aan 155 mensen met een donkere huidskleur, in alle grote steden in de Randstad. Wat blijkt? Van de ondervraagden heeft 85 procent geen enkel probleem met Zwarte Piet: 24 ondervraagden vinden inderdaad dat de kompaan van Sinterklaas afgeschaft moet worden, maar 131 mensen hebben geen enkel probleem met de traditie.
Oftewel: meer dan 15 procent gaf aan dat ze het storend vinden en kwetsend, maar dat interesseert ons niets. Maar wat doe je met de mensen die het wel storend vinden? Die zijn per definitie een minderheid en die worden dus overruled door de meerderheid. Dat is nu precies waarom er grondrechten bestaan en waarom democratie dus niet betekent: de wil van de meerderheid. Dat is namelijk de meest vulgaire manier van democratie en de Oude Grieken een gruwel. Wat mensen die nu de meerderheid zijn, vergeten, is dat iemand altijd wel tot een minderheid kan gaan behoren als de zaken tegenzitten. Ziekte, ongevallen, pech, ontslag, een lidmaatschap van een bepaalde organisatie, een religie, etnische afkomst of andere factoren kunnen je opeens een minderheid maken en dus rechteloos.
Laten we de oorlog er nu eens niet bijhalen, maar iets in me zegt dat jodenfooien, jodenstreken en jodenkoeken niet lekker klinken. Zo ook lijkt me Zwarte Piet niet helemaal fijn voor gekleurde mensen – daar is toch niet zoveel empathie voor nodig denk ik dan … Lees anders even het artikel in De Telegraaf dat een verband legt tussen kindslaven en Zwarte Piet. Het huidige hysterische klimaat is typerend voor een Nederland dat al zo’n 10-15 jaar de weg kwijt is, met dank o.a. aan de LPF, de PVV en andere. Maar wat dan wel? Verbieden? Dat werkt alleen averechts. Toch is de weerstand tegen Zwarte Piet alleen al aan te moedigen omdat het aanzet tot denken. Waar bestaat onze culturele identiteit uit qua verleden, en hoe willen we die in de toekomst vormgeven? Dat bepaalde zaken zullen moeten veranderen, zal duidelijk zijn, alleen het tempo waarin is de vraag. Elmer Kolfin zegt het juiste in De Telegraaf:
“Uit goed fatsoen moeten blanke mensen die Zwarte Piet niet meer willen. Maar het is ook goed fatsoen van zwarte mensen om de blanken tijd te gunnen voor een alternatief." Dat dit mogelijk nog wel even zal duren is niet verbazend. We zijn pas nu bezig te beseffen wat de zogenaamde politionele acties in Nederlands-Indië inhielden. Bruikbaar in deze is de universele gulden regel: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet …
Dan maar wat Joods nieuws. In het NIW heeft u het zorgwekkende verhaal kunnen lezen over rabbijnen die overgaan tot dreigen met geweld, vermeende ontvoeringen en vermeende mishandelingen, om een man te dwingen zijn vrouw een scheidingsakte te geven. Contacten met criminelen zijn dan nuttig. Hierover kunnen we kort zijn – één kwaad bestrijden met een nog groter kwaad is fout en niet de weg van de Tora. Het is ook een chiloel Hasjem – een ontwijding van de Godsnaam – zowel tegenover mede-Joden, die nu nog minder waarde hechten aan Tora, traditie en de instituties, als tegen de niet-Joodse wereld. Omdat de wet van het land wordt overtreden, én omdat de Joodse religie weer eens negatief in het nieuws komt. Het probleem van de geketende vrouw moet vanuit het systeem zelf worden opgelost en niet met deze illegale methodes die de crisis in het Halachische systeem illustreren.
Ontroerend en bewonderingwekkend is het verhaal van een Chinese familie Lin uit Sjanghai die al 70 jaar op 2000 boeken past die de Duitse Jood Unger op de vlucht voor de nazi’s bij hen achterliet. Ook toen de familie moest vluchten voor de Japanse invasies namen ze de boeken mee. In hun kleine huis werd één kamer aan de boeken gegeven – en indien nodig sliep een kind met de boeken in de kamer. Nu het huis van de kleindochter van opa Lin, die de boeken 70 jaar terug in bewaring kreeg, afgebroken wordt, doet ze haar noodkreet: help de boeken terug te geven aan de eigenaar of diens familie. Het Joods museum in Sjanghai helpt mee en ook de Duitse consul helpt mee om de familie Unger op te sporen. Een prachtig verhaal van trouw, mededogen en liefde voor de medemens. Lees het Engelse (korte) verslag op de site van Arutz 7.