Hongarije

Leo Mock z”l

vrijdag 15 februari 2013

Het was weer een veelbewogen week. De Paus maakte verrassend genoeg zijn aftreden bekend (en ja hoor, we hebben al een reactie van het NIK …).
En ja, er komt een brug in Buitenveldert genoemd naar wijlen opperrabbijn Just:

Het stadsdeel Amsterdam Zuid heeft besloten de brug in de Van Nijenrodeweg tussen de Van der Boechorststraat en Egelenburg (hier ergens dus) naar rav Just te vernoemen … Afgelopen najaar bereikte het NIK het verzoek om bij te dragen in de kosten voor het vernoemen van een Amsterdamse brug naar opperrabbijn Mayer Just z.ts.l. De Permanente Commissie (bestuur) heeft gemeend hieraan tegemoet te komen. De kosten betreffen voornamelijk de aanmaak van een naambord. De onthulling van het naambord zal in het voorjaar plaatsvinden.
(bron: NIK.nl)

Ik vraag me wel af hoe Joods het vernoemen van bruggen naar overleden rabbijnen is … Het lijkt me typisch een diaspora-verschijnsel uit de moderne tijd. Ik ken nog geen Mosjé-piramide, de Abraham-woestijn, de Jitschak-bron, de Rabbi Jochanan ben Zakkai-fontein, of het Rabbi Jochanan-mikwe … Maar misschien vergis ik me …

En, zoals u misschien heeft kunnen lezen, verlaten volgens het NIW de Hongaarse Joden massaal (nou ja massaal … 150 families) hun land om zich te vestigen in Oostenrijk (een aparte keuze als u het mij vraagt …). Het zit al een tijdje niet zo snor in Hongarije, met die ultra-nationalistische Jobbik-partij en openlijk antisemitisme in het parlement en racisme tegen zigeuners. Tuurlijk, volgens de Jobbik-figuren zijn het vooral de Israëli’s met de dubbele nationaliteit waar men nerveus van wordt en daarom eiste men registratie van Joodse parlementsleden ... Echt fijn is het niet daar.

Een vriend van me die Hongarije goed kent, vertelt over de huidige cultuur daar. Zo is er een zigeunerfles, waaruit in een kroeg speciaal sterke drank aan een zigeuner wordt geschonken in een gemerkt glas, zodat een raszuivere Hongaar niet in contact komt met de alcohol of het glas waaraan een zigeuner Godbewaar heeft gezeten. Ook leuk is de motor-groep Goj (inderdaad de naam zegt het al …). Klik hier voor de website van deze échte Hongaren (let op de leuke ornamentjes in de letters die de associatieve sfeer van de oude gezellige Runentekens naar boven moet halen …) en frisse foto’s van deze stoere boys.
In de huidige gezellige sfeer wordt het toch wel beladen nazi-verleden van onze toffe Pijlkruisers ook een beetje onder het tapijt geveegd: Rusland en het communisme zijn immers de bron van al het kwaad, en de goede geschiedenis begint bij de Hunnen (u weet wel Atilla en zo) maar slaat – merkwaardig genoeg – de periode 1940-1945 maar een beetje over … Want we verlangen natuurlijk terug naar de Habsburgse Monarchie – de enige echte tijd waarin Hongarije haar natuurlijke grenzen had, met veel Lebensraum nach Osten … Tja.

Dan maar naar Israël. Daar was het ook een veelbewogen periode … Zo viel er eigenlijk vorige week al te lezen in de Yediot hoe er een dramatische ontwikkeling had plaatsgevonden in de bakkerij-wereld van Israël. Tot dan was het immers gebruikelijk dat er duidelijke afspraken waren over de verschillende vormen die parve (= neutraal, geen melk of vlees) en melk-deegwaren zouden hebben: driehoekige borekas waren altijd melkkost, en parve-deegwaren en vleesgevulde deegtroep altijd alle vormen behalve een driehoek … Zo kan men niet in de war raken en iets dat melkkost is nuttigen bij een vleesmaaltijd of nadat men vlees heeft gegeten en de verplichte wachttijd nog niet is verstreken. Of vleesgevulde deegwaren eten samen met melk … Blijkbaar waren de bakkerijen de afgelopen jaren hun eigen weg gegaan en creatief omgegaan met de bestaande vorm-afspraken. De hoogste tijd om nieuwe vorm-voorstellen in te dienen en deze ook af te dwingen. Niet alleen vanwege de gevolgen voor het kasjroet, maar ook vanwege het gevaar voor mensen met een lactose-allergie. Daar zit wat in … Enfin, lees het hier zelf maar … en hier in het Engels.

En toen verschenen opeens ook nog bordjes bij de kranen van de begraafplaats van Kirjat Gat met daarop ‘dames’ en ‘heren’. Zodat ook de handen gescheiden gewassen worden en er niet gemengd gewassen wordt (ook niet met een mengkraan!!!). Het Kantoor voor Religieuze Diensten (HaMisrad LeSjiroeté Daat) verklaarde dat het om een vergissing ging, en onder druk van de vragen van de Yediot over deze affaire verdwenen de bordjes. Hoera! Lees maar. Verder zou er, ook nog volgens Yediot, een conferentie zijn gehouden waarop rabbijnen zich wierpen op het fenomeen van internet-rabbijn en de vragen die hem worden voorgelegd. Elke religieuze site heeft tegenwoordig wel een afdeling waarop vragen kunnen worden gesteld aan een internet-rabbijn en een antwoord snel wordt gegeven. In die snelheid zat nu het probleem – en als je het mij vraagt ook in de anonimiteit. Sommige rabbijnen zouden antwoorden geven die niet kloppen omdat ze niet genoeg weten, en zelfs te strenge antwoorden geven in gevallen waarin dit niet nodig is! Zelf heb ik me naast soms opmerkelijke antwoorden ook verbaasd over het soms expliciete seksuele gehalte van vragen die in het openbaar behandeld worden, of de onprofessionele antwoorden op vragen die eerder een advies van een psycholoog, therapeut, mediator of andere hulpverlener nodig hebben.

Rest ons nog het inzicht dat sporten allemaal niet nodig is – een paar uur staan per dag of wat slenteren (de zogenaamde Tsjolent-modus) volstaat ook en er zijn nieuwe genen voor bijziendheid ontdekt – 26 in totaal! En oh ja: in de hamburgers zaten volgens de Yediot niet alleen paarden maar ook ezels! En dat allemaal omdat die arme paarden en ezels niet meer op de autowegen mogen lopen in Roemenië (tot voor kort een legitiem transportmiddel … ) – vandaar dat de honderdduizenden paarden en ezels opeens in de voedselketen terechtkwamen … Ach, en ook Nederland spreekt internationaal weer een woordje mee als het om paardenvlees gaat. Eet smakelijk!

Sjabbat sjalom

Reageren op dit item is niet meer mogelijk.

Columns 2023

Columns 2022

Columns 2021

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Columns 2014

Columns 2013

Columns 2012

Columns 2011

Columns 2010

Columns 2009

Columns 2008