Vorige week suggereerde ik dat op-vakantie-gaan erg vermoeiend is. Gelukkig herkennen anderen dat ook. Zo las ik:
Volgens de ondervraagden kwam dat door het weer:
De slechte zomer zorgde ook nog voor kleinere spinnen dan normaal, de verklaring daarvan is nog best ingewikkeld:
Spinnofoben kunnen hier het hele artikel lezen.
En op de Zuidpool is het ook niet pluis. Daar was de winter ook te slecht – oftewel te warm. Het hele ecosysteem zal door oprukkende reuzenkrabben bedreigd worden. Kortom, het scenario voor een goede griezelfilm ...
Voor het geval dat u het verder nog niet eerder had gehoord: amandelen knippen bij kinderen is volkomen zinloos en in je navel leven 1400 soorten bacteriën met daaronder 600 soorten die men waarschijnlijk nog niet eerder kende! Fantastisch toch?
Ondertussen gaat het protest in Israël gewoon door. Vorige week demonstreerden honderdduizenden Israëli’s tegen de gestegen kosten van het levensonderhoud. Alleen in Tel-Aviv kwamen al 300.000 mensen samen. Opmerkelijk is dat de rabbijnen zich bijna allemaal afzijdig houden. De protesten zijn te seculier door de optredens van zingende vrouwen en seculiere artiesten. Ook zou de sjabbat overtreden worden door de geplande demonstraties uitgaande sjabbat. Bovendien zijn het allemaal gelegenheden waarbij de beide seksen zich met elkaar mengen, met alle kwalijke gevolgen van dien. Een enkele rabbijn laat een tegengeluid horen en laat zien dat men allemaal in hetzelfde schuitje zit, en laat verschillende levensstijlen de saamhorigheid niet verstoren. Dan zijn er ook nog ietwat opportunistische religieuze geluiden die bijvoorbeeld benadrukken dat vooral de ultra-orthodoxen het economisch gezien het zwaarst hebben met hun grote gezinnen. Of men grijpt de gelegenheid aan om de Joodse Tora-visie op sociale vraagstukken uit te dragen: de staat hoeft niet voor huisvesting te zorgen voor de middenklasse en wie arm is en niet werkt / wil werken, heeft geen recht op uitkering of steun. Fijn dat men zo goed weet wat de Tora wil op economisch gebied. Gemakshalve vergeet men even het bijbelse sjemita-jaar, het Jubeljaar, en het verbod op rente die veel verder gaan dan de huidige problematiek van hoge kosten van levensonderhoud.
Vorige week presenteerde ik een moeilijke tekst van Maimonides inzake Inkeer (tesjoewa). Voor deze week heb ik nog één opmerkelijke. Lees maar mee in hoofdstuk 3 van de Wetten over Inkeer:
Je ziet het even misschien niet zitten, laat de moed een beetje zakken en vraagt jezelf af: waar doe ik het voor? Misschien heb je ook wel een beetje spijt dat je toen zo naiëf was en zzzip – al je goede daden zijn zo verdwenen. Daar sta je dan. Maar geen nood je kunt die goede daden weer terughalen, denk ik. Want, als je weer tot inkeer komt over het feit dat je ooit spijt had van de goede daden die je had gedaan – dan heb je ze weer terug! Een soort virtueel spel lijkt het wel waar je je punten kan verliezen maar ook zo weer terughalen ... een soort spirituele reset-knop.
Sjabbat sjalom!