“Die uitspreidt een Soeka van Vrede over ons, en over heel Israël, en over Jeruzalem”- zo eindigen we de zegening voorafgaande aan het Avondgebed op Sjabbat en Feestdagen. Prachtig beeld – een Soeka van Vrede (Soekat Sjalom). Misschien wel juist omdat vrede altijd iets dubbels in zich heeft: zowel intimiteit en nabijheid, als broosheid en breekbaarheid. Voor je het weet is het gammele hutje omgeblazen door de wind of doorweekt door de regen. Het beeld dat je de sterren door het dak moet blijven kunnen zien vind ik wel een mooi beeld. ?Ook de vrede mag je niet ‘dichttimmeren’. Nee, het valt niet mee om in een vredesloofhut te zitten. Want vrede maak je nu eenmaal met je vijanden...?Het is nu natuurlijk verleidelijk om in dit kader iets te zeggen over de (omstreden) gevangenenruil die de terugkeer van Galit Sjalit, na 5 jaar, op deze Soekot mogelijk maakte. Maar dat doe ik niet: er is al zoveel over gezegd en geschreven, en de materie is zeer complex. Behalve voor ‘kenners’ en bijchoochems natuurlijk. Die weten op TV precies uit te leggen wat de Israeli’s moeten doen en waarom. Vanuit het veilige Nederland natuurlijk...
In Israël wist de bekende rabbijn en Sjas-voorman Ovadia Yosef te vertellen dat de terugkeer van Gilat Sjalit een voorproefje zal zijn van wat ons in de messiaanse tijd te wachten staat, wanneer alle doden weer tot leven komen, uit hun graven opstaan en zich bij hun familieleden en partners voegen. “Wat een feest zal het dan zijn”, mijmerde de rabbijn afgelopen dinsdagavond tijdens zijn les ter ere van Hosjana Raba (Grote Hosjanna). “Overal zullen bruidsfeesten zijn”, zei de hoogbejaarde rabbijn, “omdat mensen opnieuw met hun tot leven gewekte partner moeten trouwen.” De oude ceremonie uit een vorig leven voldoet blijkbaar niet meer... ?Ook na thuiskomst van Gilad Sjalit moeten we volgens rabbijn Ovadia doorgaan met bidden voor een volledig lichamelijk en geestelijk herstel van deze soldaat, die 5 jaar in eenzame gevangenschap doorbracht.
Vorige week berichtte ik over vervelende perikelen rond een orthodoxe meisjesschool in Beth Sjemesj. Deze week werd ik door Geen Stijl en Powned geconfronteerd met verzet van enkele tientallen fanatieke separatistische ultra-orthodoxen die al zo een 1½ jaar protesteren tegen een ultra-kosjere ijssalon in de ultra-orthodoxe wijk Ge'oela in Jeruzalem. Ik had hier al eerder over gelezen. Het zou allemaal tot zedeloosheid leiden. Deze keer werd de ijssalon gemolesteerd omdat het likken van een ijsje in het openbaar zedeloos zou zijn. Lees hier het tendentieuze verslagje op POWNED en hier het uitgebreidere, serieuze verslag in een ander medium. Tja, geen ijsjes dus in de Vredes-Soeka...
Op één van de grootste orthodoxe websites voor halachische kwesties las ik twee recent geplaatste vragen: versierden de Joden hun soeka’s ook toen al in de woestijn, en mag je op Sjabbat viagra nemen? Niet alle medicijnen zijn immers toegestaan op Sjabbat? ? De antwoorden: kweenie of de Israëlieten dat deden destijds, maar we kunnen er van uitgaan dat ze, als ze langere tijd op één plek bleven, hun soeka’s versierden, net zoals wij ook een tijdelijk huurhuis opleuken met ‘versieringen’. En ja, viagra mag op Sjabbat... Voor wie Hebreeuws leest, kijk hier en hier.
Aan het begin van het Joodse jaar lezen we de Tora uit. Aanstaande vrijdag is het in de Diaspora weer zover. Dan worden het laatste stuk uit de Tora – de laatste 3 verzen – gelezen, en starten we meteen weer met het begin: Bereesjiet. We lezen het gehele eerste hoofdstuk van het 1e boek van de Tora. De laatste letter van de Tora (lamed) en de eerste letter van de Tora (beet) vormen samen het woord lev - hart. Het geeft aan dat de Tora het hart van ons bestaan is en dat God het hart van de mens vraagt – niet enkel de uiterlijke schijn en de uiterlijke daden. Hart staat ook voor de Tora als hart van de schepping – het woord lev heeft de getallenwaarde van 32, symbool van de 22 letters van de Tora en de 10 cijfers van het numerieke systeem (en letters hebben natuurlijk ook een getallenwaarde, de gematria).? Gezien de hoge dichtheid van feestdagen, Sjabbat én gasten laat ik het hierbij.
Ik wens u fijne feestdagen, hoewel u deze column/blog pas zondag zult lezen...