Vorige week schreef ik al over de religieuze stadswandeling door Amsterdam-West waaraan een relatief grote Joodse afvaardiging deelnam. Helaas wist een malloot het weer te verstoren door het roepen van een leus en het brengen van de Hitlergroet. Een foto van de dader was meteen in de krant te vinden. Kent u hem misschien uit sjoel? Tja en toen werd er door rabbijn Evers aangifte gedaan – volgens mij veel te veel aandacht en eer voor deze idiote imbeciel. Overigens kan ik bij dergelijke incidenten zelf nauwelijks serieus blijven na de onsterfelijke imitatie van John Cleese in Fawlty Towers ... Het geheel was overigens vooral een mannelijk onderonsje – behalve de vrouwelijke afgevaardigde van het NIK was er geen vrouw te bekennen – wel een imam, een bisschop, en burgemeester Van der Laan natuurlijk ... Mannen onder elkaar – dan komt het wel goed ;) ...
Vandaag staat er weer iets anders op het menu: onverdoofd ritueel geslacht vlees. De Partij van de Dieren wil verplichte bedwelming bij rituele slacht omdat het anders niet diervriendelijk zou zijn. Ben benieuwd of de PVV dit ook gaat steunen. En wat gaat de VVD doen? De hele discussie vind ik altijd een merkwaardig verloop krijgen: in plaats van de fundamentele vraag te stellen of het eigenlijk nog wel ethisch is om zoogdieren te eten, blijft men over die bedwelming zeuren. Alsof het wel okay is omdat het dier er niets van voelt. Misschien is dat nog wel veel erger want dan is er helemaal geen beletsel meer. En inderdaad kan je met niet rituele slacht (tien?)duizenden dieren per uur afwerken in de slacht. Dat kan natuurlijk bij religieuze slacht niet zoals die bij Joden wordt gedaan. Er valt bijna niets te automatiseren. Bovendien worden de dieren gekeurd, zodat niet alles automatisch opgegeten wordt, zonder intenties en bewustzijn. Dat het met zogenaamde bedwelming ook niet allemaal jofel gaat – in tegendeel – bewijst dit artikel.
En ik bedoel: om hoeveel kippen gaat het eigenlijk die wekelijks kosjer geslacht worden – ik vraag me af of de 3000 gehaald wordt? Nee, fundamenteler is de vraag waarom we eigenlijk (zoveel) vlees eten? Veel religieuze mensen gaan (vaak terecht) steigeren wanneer het over abortus gaat. Dan krijg je vaak een argument dat het doden van een foetus iets onomkeerbaars is. En dat het leven zeer bijzonder is. Maar, ik heb nog geen mens gezien die een dode koe weer tot leven kan wekken. En ja, ik ben zelf geen vegetariër, maar minder wel al 20 jaar mijn vleesconsumptie die ik tot het weekend beperkt probeer te houden. In Nederland lukt mij dat aardig – in Israël helaas minder. Dierenwelzijn is best nog wel een onderwerp dat we meer zouden moeten meenemen in ons kasjroet – laat dat dan ieder geval de positieve uitwerking zijn van de discussie over het rituele slachten die volgens mij nu al een kleine 20 jaar wordt gevoerd. Voor Joden roept het verbieden van de slacht vervelende associaties op uit het verleden, met foute ideologieën en instituties die zelf niet zo heel humaan handelden (understatement), maar wel preekten over dierenwelzijn. Wij moeten daarmee echter niet automatisch in de stress schieten wanneer dit onderwerp opduikt. Wel is en blijft de Joodse gemeenschap in de wereld een kleine en kwetsbare groep, die vaak voor de bescherming van hun rechten van anderen afhankelijk is – anderen die niet altijd zo veel oog hebben voor de Joodse cultuur en religie en daar soms zelfs negatief tegenover staan.
Overigens begreep ik uit Trouw dat wij vooral een woestijnreligie zouden zijn en dat de woestijn nog een grote rol speelt in onze perceptie. Ja, dat wordt door rabbijn Evers zelfs bevestigd:
Tja, ik weet het niet hoor. Wat voor indruk wek je hier nu mee? Dat Joden zeer exotisch zijn en nog in het woestijndenken zitten, terwijl er wel al vanaf de 13e eeuw Joden in Nederland wonen, en mogelijk eerder? Ik heb ook wel eens het gevoel in een woestijn te staan als ik in sjoel sta of de Joodse instituties bekijk, maar ik denk niet dat rabbijn Evers dat bedoelt. Hoezo heeft de woestijn nog een grote betekenis in Buitenveldert en Amstelveen? Dat is toch een soort ideëel beeld dat hier gecreëerd wordt? Volgens mij moet je helemaal niet meegaan in dit soort discours. Geen enkele individuele Jood, een moslim, een christen of welke gelovige dan ook is te reduceren tot diens heilige boeken of geschiedenis. Dat is net precies het “jullie hebben Jezus vermoord”-denken waar we vanaf moeten. Weg van het mythische denken en weer terug naar de weerbarstige realiteit. Ja een realiteit die vaak/soms vervelend, schrijnend of gruwelijk kan zijn. Maar daar hebben we zelf ook onze verantwoordelijkheid in. Een chassidische Rebbe zei het ooit zo: “we moeten de Hemel van gisteren vandaag op aarde realiseren”. En omdat we hier onze prioriteiten helder hebben, arresteren we een meisje van 17 omdat die een bomaanslag op haar school wilde plegen. In normale tijden werd je vermanend door school en je ouders toegesproken en een week geschorst, mogelijk met nog andere disciplinaire maatregelen. Nee, in deze tijd wordt het allemaal gecriminaliseerd – arresteren dus, plisie erbij.
Goed hoor – nu voel ik me echt veilig. Nu alleen nog de echte criminaliteit van fout misplaatst gedrag van een opgefokte tiener met narcistische trekjes onderscheiden. Nuchter hè die Nederlanders?
Gelukkig heeft CDA-er Ger Driessen – kandidaat voor de Statenverkiezingen in Limburg – het begrepen. Deze Limburger heeft een informatief, goed onderbouwd politiek manifest gemaakt waarvan iedereen kennis moet nemen. Normen en waarden-partij hè? Dus dan gebruik je de bil van een mooie vrouw als reclamebord. Lollig toch?
De koppeling tussen lichaamsbeschilderingen/tatoeages en ideologie roept bij mij heel foute ideeën op. Nummertjes op mensen zetten en zo. De bil van een mens als reclamebord gebruiken degradeert deze tot object en commercie. Van het CDA kreeg ik de volgende reactie terug:
Nu ben ik gerust gesteld, hoor...
Sjabbat sjalom.