Pruiken en zoenen

Leo Mock z”l

vrijdag 8 februari 2013

Veel nieuws was er niet deze week. Terwijl de eerste knoppen aan de bomen proberen uit te komen na een lange periode van vorst, worden de spaarzame dagen met aangename temperaturen alweer verwisseld voor natte sneeuw, nachtvorst en regen. En de griep wil ook maar niet vertrekken …

Tja, die natuur – het blijft mensenwerk hè? Nu zeg ik zojuist wel dat er geen nieuws was – viel mijn oog toch op dit belangwekkend bericht van NIK.nl: De moord op slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog moet ieder jaar centraal staan bij de nationale herdenkingen van 4 en 5 mei. Een delegatie van het Cairo-overleg voerde daarover een gesprek met een vertegenwoordiging van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Terwijl de ‘S’ nog niet eens in de maand is (die verschijnt altijd ergens in april) wordt er druk gespeculeerd over de mei-herdenking. Natuurlijk, we willen niet weer zo’n slecht gedicht van een puber over zijn oud-oom (‘Stille Willie’) die Oostfront-strijder was … Maaar, Cairo-overleg? Dat klinkt spannend! Tahrir-plein, Moslimbroederschap, extremistische Islam, vredesakkoord met Israël, etc. (Overigens vraag ik me af of ‘moord op slachtoffers ín WOII’ niet gewoon heel krom Nederlands is …).

Maar nee, het blijkt gewoon over ons Nederland te gaan: over Den Helder, de Waddenzee, Terschelling, Helmond, Elspeet, Culemborg, en Lisse:

Organisaties van christenen, joden en moslims willen dat de Nationale Dodenherdenking op 4 mei terugkeert naar de herdenking van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Volgens de Raad van Kerken, het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom, het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap en het Contactorgaan Moslims en Overheid komt de boodschap van het Nationaal Comité 4 en 5 mei ‘niet meer helder over’. Dat komt, schrijven ze aan het comité, doordat tijdens de dodenherdenking ook slachtoffers worden herdacht van andere oorlogen. ‘Verbreding leidt tot veralgemenisering en vervlakking; tot verwatering en het wegvallen van het onderscheid tussen daders en slachtoffers.’ (bron: nik.nl)

Dat betekent in Jip-en-Janneke taal: dat mijn goede vriend M. (Christen), ikzelf (Jood) en de uitbater van de snackbar bij mij om de hoek (Moslim) zijn gaan praten met de rest van Nederland, vertegenwoordigd door de baas van mevrouw Nooter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Zo, dat schept in ieder geval duidelijkheid …

Maar wacht eens, waar zijn nou bijvoorbeeld de Boeddhisten en Hindoestanen in Nederland gebleven? Die vallen duidelijk niet onder het Cairo-overleg, maar dus onder de rest van Nederland? Het gaat natuurlijk maar om kleine groepen (respectievelijk 170.000 en 100.000-200.000) in vergelijking met de Joodse gemeenschap in Nederland. Want, zo lees ik nog op NIK.nl: In het Cairo-overleg vindt samenwerking plaats van organisaties van drie monotheistische religies, aangehangen door zo’n 4 à 5 miljoen Nederlanders. Enfin, leest u het verder zelf maar …

Gelukkig was er ook goed nieuws. Met een beetje mazzel vindt er volgende week vrijdag de 15e februari geen botsing plaats tussen een asteroïde en de aarde. Wel komt het gevaarte van zo’n 50 meter doorsnee akelig dichtbij – op zo’n 27.000 km scheert hij langs de aarde. Even ter herinnering: de doorsnede van de aarde is ca. 12000 km! Lees het hier. Raar eigenlijk dat niemand zich hier écht zorgen om maakt … Een dag van bezinning en gebed voor de gelovigen is toch wel het minste, zou je zeggen, omdat dit écht dichtbij komt – er hoeft ergens maar iets te veranderen in de baan en hij botst wél tegen de aarde aan. Of geloven ze zelf tóch stiekem meer in de God van Intel, waarmee wetenschappers de baan van de asteroïde berekenen, dan in die van Intelligent Design bijvoorbeeld? Terwijl men zich wel erg zorgen maakt over wat vrouwen allemaal uitspoken bij de Klaagmuur (lees maar hier) of over een reclame met een wat bloterige vrouw. Ik verwijs slechts naar een curieus artikel in de Yediot over de censuur, toegepast op een foto in de ultra-orthodoxe krant Hamodia omdat er… vrouwenschoenen te zien waren. Erg opwindend inderdaad. Klik hier en zoek de verschillen.

Neem nu weer rabbijn Mordechai (geen Poeriemgrap …) Ashkenazi uit Kfar Chabad, die het dragen van pruiken door orthodoxe vrouwen aan banden wil leggen, volgens de Yediot. Want als je sommige pruiken ziet, vraag je je stiekem af wat voor zin dat heeft, om je hoofdhaar daarmee te bedekken als teken van ingetogenheid en zo … Alvast een voorproefje: de pruik mag niet langer zijn dan de schouders, geen wild loshangend haar meer, geen pruiken meer die op natuurlijk haar lijken. Volgens de rabbijn zouden de pruiken die getrouwde vrouwen dragen niet oké zijn – een breuk met de wet die hersteld moet worden. Ook ongetrouwde vrouwen zouden niet met te lang haar moeten lopen, en ook niet met los haar. Voor de volledige tekst van het protocol klik hier. Tja…

Enfin, ik wens u een goede sjabbat. Oh, wacht – Bar Refaeli heeft nog met een (Joodse?) nerd in een vage commercial gezoend … Het trok wereldwijd de aandacht. Tja. Blijkbaar is het te koud voor een badpak en doet ze dit er even bij of zo … Op de Yediot was zelfs een filmpje te zien met de ongecensureerde zoen, van rechts naar links omdat het Hebreeuws is. Nee, een link krijgt u van mij niet.

Sjabbat sjalom

7 + 2 = ?
Beste Leo, Dat hoef je je toch niet af te vragen, je kunt en mag gewoon met grote stelligheid beweren, dat de door jou gewraakte zin krom Nederlands is. De opstellers van dat artikel hebben duidelijk twee uitdrukkingen door elkaar gehaald. Er bestaat een fraaie term voor dit verschijnsel, waar ik in mijn schooltijd mee om mijn oren werd geslagen, maar die me nu - ruim 60 jaar later - niet te binnen wil schieten. H. gr., Roland van Geens

Columns 2023

Columns 2022

Columns 2021

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Columns 2014

Columns 2013

Columns 2012

Columns 2011

Columns 2010

Columns 2009

Columns 2008

Doneren

Crescas kan niet zonder jouw steun. Met elke donatie, hoe klein ook, steun je onze activiteiten en zorg je dat wij nog meer voor Joods Nederland kunnen betekenen.