De weergoden bleven ook deze week vertoornd. Misschien is het einde der tijden aangebroken en is het wachten op een nieuwe overstroming die grote delen van de wereld onder water zet ... Wie zal de Noach zijn die de mensheid veilig de Ark van de klimaatbeheersing in zal krijgen? Of is het al te laat? Het jodendom is een positieve religie die gelooft in de mens, de schepping positief waardeert en er naar streeft om een betere wereld te realiseren. En dat is meer dan mooie verkiezingsretoriek ... Voor nu is het wachten op beter weer, want van grijze luchten en regen word je niet vrolijk. Terwijl het vorige week nog fraai was en de 25-26 graden met gemak werden gehaald.
Dat was maar goed ook, want in Amstelveen was het Avondvierdaagse. De afgelopen 6 jaar lopen onze kinderen daar in mee. Zelf loop ik ook (heel) af-en-toe een dagje mee. Leuke ervaring om zoveel verschillende scholen, ouders en kinderen te zien. En het gaat bij ons altijd goed gelukkig. Minder goed gaat het in Amsterdam, waar de Avondvierdaagse deze week werd gelopen. Maar daar gaat het allemaal chaotischer, en wat erger is, van antisemitische en racistische incidenten vergezeld. Ik citeer uit het artikel van Jasper Karman uit Het Parool van 8 juni – één dag voor de verkiezingen:
Ik kan me geen reactie herinneren vanuit de politiek. Maar het gaat toch juist om zulke alledaagse zaken als het vredig met elkaar lopen van een wandeltocht? Als dat al een probleem is, waar hebben we het dan nog over? Bezuinigingen, AOW, de JSF – wie is/heeft de grootste ... partij? Allemaal irrelevant, als je op microniveau niet met elkaar kan samenleven. Specifiek werd in het artikel gesproken over de Joodse basisschool Rosj Pina in Buitenveldert:
Dat laatste zinnetje "Het is vreselijk, maar het is niet anders", dat is toch belachelijk? Dat slappige gedoe. Als het vreselijk is, dan doe je er toch wat aan? "Het is niet anders" betekent: berusten bij het leed en het onrecht. Daar schiet je dus niets mee op. En inderdaad lees je dan ook even verder:
Absurd, en van de zotte. En je hoeft echt geen sympathisant van de PVV of de VVD te zijn om verontwaardigd te zijn.
Maar er is nóg een voorbeeld. Ik citeer uit de NRC van 9 juni – de dag van de verkiezingen:
"We kregen een waarschuwing van de politie over een dreiging", vertelt Nicky Cohen, voorzitter van de joodse gemeente in Weesp: "De synagoge heeft op sabbat standaard beveiliging, maar in dit geval zou die mogelijk niet toereikend zijn geweest." Het politiekorps Gooi en Vechtstreek wil niets zeggen over de aard van de dreiging. "Er is bij ons telefonisch een anonieme melding binnengekomen met een dreiging. Die was zodanig dat we besloten de synagoge in te lichten", zegt een woordvoerder. "We hebben geen advies gegeven de viering niet door te laten gaan; dat besluit heeft de synagoge zelf genomen."
Je zou toch hopen dat de politiek ook dit zou oppikken, door bijvoorbeeld juist aanstaande zaterdag naar de synagoge te gaan. Rutte en Van Baalen met een gehaakt keppeltje op in de kleuren van de partij, Cohen met een ceremonieel zwart keppeltje op, Femke Halsema met een klein groen hoedje op, en Wilders met een keppel met PVV-logo. En natuurlijk Maurice de Hond die gaat berekenen wat het solidariteitsbezoek aan de synagoge van Weesp precies doet onder het electoraat van de verschillende partijen. Maar serieus – een sjoeldienst die anno 2010 wordt afgelast?! Dat mag toch niet gebeuren? Waarom neemt niemand dit verder serieus buiten de Nederlands Joodse gemeenschap? Waarom gaat er niemand in Weesp een kopje thee drinken – van links of rechts, wat maakt dat in dit geval uit?
Daags na de verkiezingen is het grote gedraai alweer begonnen. Iedereen is winnaar en erg tevreden, vooral met zichzelf. Breekpunten zijn opeens speerpunten, en het gaat toch weer allemaal om geld en de poppetjes – in ieder geval bij de meesten / sommigen (?). En ja we moeten nu eenmaal bezuinigen, drastisch zelfs. Is dat echt zo? Volgens sommigen juist helemaal niet, lees bijvoorbeeld Joseph Stiglitz.
Ik ben benieuwd of al die mensen die roepen om forse bezuinigingen, ook de banken en hun bonussen durven aan te pakken. Want die hebben de crisis (deels) veroorzaakt. Maar het is natuurlijk altijd makkelijker om alles bij de burger neer te leggen, het liefst als hij een modaal salaris heeft. Of bij huurders, werklozen of bijstandtrekkers. Laat sociale rechtvaardigheid nu juist een belangrijk breekpunt/speerpunt van de bijbelse profeten zijn. Achterhaald, ouderwets, primitief? Ik denk van niet. De vragen over de verdeling van middelen in een samenleving, en wat een rechtvaardige samenleving precies is, zijn van alle tijden. Nu nog de juiste antwoorden ...