Met het aanbreken van Elloel was er een lichte verandering merkbaar in de atmosfeer van de jesjiwa waar ik leerde. Per slot van rekening was dit het begin van de 40 dagen van inkeer – van 1 Elloel tot Jom Kippoer – die traditioneel verbonden worden met de 40 dagen die Mosjé doorbracht op de berg Sinaï, in de hoop vergiffenis voor het Joodse volk te regelen na de zonde van het Gouden Kalf. Men was wat serieuzer dan normaal, maakte wat minder grapjes en er werd wat meer geleerd dan normaal. Ook werd de dagelijkse verplichte portie aan moraliserende literatuur – moesar – met zo’n kwartier opgevoerd, tot een maximum van circa drie kwartier of een uur per dag. Omdat het een klassieke Lithuaanse jesjiwa was, werd er natuurlijk niet te veel moesar geleerd. Talmoedstudie is en blijft natuurlijk de hoofdzaak in de strijd tegen de Kwade Neiging. We leerden klassieke middeleeuwse moesar, zoals De Plichten van het Hart (Bachja Ibn Pekuda), De Poorten van Inkeer (R. Jonah uit Girondi), De Wegen der Rechtvaardigen (anoniem). Maar ook ethische literatuur uit latere periodes – soms met een mystieke inslag – werden door sommigen bestudeerd, zoals De Dadelpalm van Deborah (Kordovero) of de Lichtende Menora (Aboab) en natuurlijk de topper Het Pad der Oprechten van Luzatto. Een boek dat ikzelf maar matig kon waarderen, ondanks de grote populariteit hiervan in de jesjiwa-wereld. Ik vond het vrij saai en weinig intrigerend. En tot slot natuurlijk de literatuur van de moesar-beweging uit Oost-Europa, gesticht door de vrome rabbijn Israël Salanter. We lazen stukken uit de werken van de grote moesar-meesters, uit steden van belangrijke Joodse centra die nog slechts voortleven in de herinnering: Slobodka, Novardok, Chelm. Sommigen gaan uit van de nederigheid van de mens als uitgangspunt voor een ethisch leven; anderen benadrukken juist de verhevenheid van de mens als handwerk van de Eeuwige Schepper zelf. Zoals de Psalmist zegt: “En u maakte hem slechts een weinig minder dan een Goddelijk wezen” (Ps. 8:6).
Vanwege Elloel werd in de jesjiwa één keer per jaar een ‘moesar-sjmoez’ gehouden, een moesar-preek door een van de bekendste predikers uit het ‘Beit Hamoesar’ (Huis van de Moesar) in het moderne Jeruzalem. Al uren voordat de rabbijn zijn preek zou houden, stroomden er mensen binnen die we de rest van het jaar nooit zagen in de jesjiwa. Velen wilden een kans om deze prediker in levende lijve te horen, niet missen. Het was stampvol in het Beth Hamidrasj, de grote, centrale zaal van de jesjiwa waar dagelijks het grootste gedeelte van de dag gelernd en gebeden wordt. En gegeten, gedronken en geslapen natuurlijk. Dat slapen gebeurde op een lessenaar die je als jesjiwa-jongen bezat. De meer belangrijke mensen hadden immers een kleine tafel, terwijl de allerbelangrijksten een grote tafel hadden waarop hun boeken stonden, een thermosfles, waterkoker of dompelaar. Verschil moet er zijn ...
Wanneer de prediker het overvolle Beth Hamidrasj binnenkwam, stond iedereen op, als teken van eerbied. Met een handgebaar zorgde de prediker ervoor dat iedereen zo snel mogelijk weer ging zitten, daarmee de eer die hem bewezen werd relativerend. Vervolgens begon hij met zijn rustige stem een voordracht te houden van ruim een uur. Het was doodstil gedurende de gehele ‘sjmoez’. De prediker was allang niet meer van het Hel-en-verdoemenis type, maar legde juist nadruk op psychologische elementen als internalisatie, sublimatie en controle over je emoties, die je in staat moesten stellen om gedrag te veranderen.
Nu was daar in mijn jesjiwa ook rabbijn T. Hij was een grappig mannetje om te zien, met een ringbaard en dik buikje – een soort kerstmannetje. Rabbijn T. werd door sommigen als een autoriteit gezien. En inderdaad bezat hij veel kennis. De man had de gewoonte om vanaf 1 Elloel tot Jom Kippoer een ta’aniet dibboer (letterlijk: vasten van het spreken) te houden, een periode van zwijgen, zoals dat in de ethische literatuur wordt aangeraden als middel tot verzoening. Niet praten is immers veel makkelijker vol te houden dan de vele vastendagen die sommige kabbalisten voorschrijven voor allerlei overtredingen – 40 of 80 vastendagen zijn in dit soort literatuur heel ‘gewoon’. En dus kwamen gedurende 40 dagen alleen nog maar Tora-woorden en gebeden uit T’s mond. Voor de rest communiceerde hij met handgebaren, hummen en noe-geluiden. Je had een langgerekt ongeduldig noeoeoe (‘waar blijft het?’, ‘wat wil je nou?’, ‘denk eens goed na’), een wat norse noe (‘ja, dus?’) en een noe-noe (‘tjonge’, ‘zo, dat is interessant’, ‘wat je zegt, inderdaad’).
Op een dag reed ik samen met rabbijn T. in een taxi. T. had een afspraak en ik reed mee, als lifter en zou ergens halverwege uitstappen. Maar rabbijn T. had haast, blijkbaar was het een belangrijke afspraak. Hij ergerde zich zichtbaar aan het lage tempo van de chauffeur. ‘Kan je niet harder rijden, sukkel’ – zou hij met plezier hebben gezegd, maar ja het was in de periode van de 40 dagen van het grote zwijgen. Hoe kon hij de man nu duidelijk maken om een beetje plankgas te geven? Ah, de oplossing diende zich aan. Tora-verzen mogen wel, dus hoorde ik rabbijn T. even later triomfantelijk tegen de bestuurder van de taxi zeggen “het gaat snel voorbij en wij vliegen heen”, Psalm 90:10 uit het hoofd citerend. Er volgde in eerste instantie geen reactie, zodat hij het vers nog een keer op luidere toon reciteerde tegen de taxi-chauffeur. De goede man begreep er maar weinig van. T. probeert het nog eens, door nu de woorden “het gaat snel voorbij en wij vliegen heen” nog luider te roepen, met bijbehorende wapperende handgebaren en veel noe-geluiden. Ik besloot me ermee te bemoeien. “De rabbijn praat niet tot na Jom Kippoer. Hij probeert u met dit vers uit de Psalmen duidelijk te maken dat u moet opschieten en harder moet rijden.” En even later scheurde de taxi al weer op hoge snelheid over de straten van Jeruzalem, zoals het hoort ...
Woordeloze haast
Reageren op dit item is niet meer mogelijk.
Columns 2023
- De dynamiek van de traditie
- De aardse betekenis van Sjawoeot
- De wijding van de Tempel
- De toekomst van dierenoffers
- De Grote Bouwmeester
- Het heiligen van de sjabbat
- Geen eerder of later in de Tora
- Bevrijding met opdrachten
- Misplaatste vreugde
- Verschillende visies op landbezit
Columns 2022
- Over de wonderen
- Hervertellingen van de Tora
- Scheppend werk
- Kennis, kunde en ontwikkeling
- Uiteindelijk moeten we het met elkaar doen
- We moeten het zelf doen
- Dewariem en de zintuigen
- Namen en daden
- En vijfde dimensie
- Feestdagen als signaal van transitie
- Psychologische oorlogsvoering in de wildernis
- Crisis rond het leiderschap
- De motieven van de verkenners
- Omtrent de woestijn
- De verbintenis van één en zeventig
- De Bijbelse bijsluiter
- De belofte voor drie jaar
- De opdracht van heilig zijn
- Schoon en rein
- Baren volgens de binjanim
- Een ander soort offer
- Van aangezicht tot aangezicht
- Het onbenoembare
- Twee wegen
- Duizenden rechters voor de gewone, alledaagse zaken
- De stilte van de wereld
- Concrete taken voor vervulling
- De eerste maand
Columns 2021
- Ballingschap van de taal
- Hoop op een betere toekomst
- Successtory's?
- Dromen, dromen, dromen
- Vertraging, reflectie en bezinning
- De weg van vreedzaamheid
- De 'vloek' van de zegen
- De enige weg: geduld en tolerantie
- Ieder zijn eigen Abraham
- Interessant boek Bereesjiet ...
- Verstoorde idylle
- Het eigen handelen van de mens
- Het oordeel van God
- Energie en inspiratie putten uit de bijzondere dagen
- Tora in de praktijk
- In quarantaine voor de Rode Koe
- Jood zijn is meer dan antisemitisme
- De juiste weg volgen
- De dag des oordeels over de boomvruchten
- Democratie in tijden van crisis
- ‘Affaires’
- Omer, tijd voor reflectie
- De rode koe
- Mikdasj of Misjkan
- De aardse uitdaging van Poerim
- Glad ijs
- Waar blijven de gefundeerde vragen?
- Geef ons toch wijsheid
- Echte oplossingen lijken ver weg.
- De diepe verbondenheid van kennis en leven
Columns 2020
- Chanoeka in lockdown
- Intellectuelen neemt uw verantwoordelijkheid
- De rol van een religieuze organisatie
- Dierenwelzijn
- Schuldbelijdenis
- Het Avraham-model en het Noach-voorbeeld
- Een jaar van eenheid
- Een andere widoej
- Natuurbeelden
- De bagage van een Joodse vakantieganger
- Vakantie in coronatijden
- Accepteer dat tijden veranderen
- Zoeken naar het juiste perspectief
- Vragen, vragen, vragen
- Voor een ieder een plaats en identiteit
- Eenheid rond een piekervaring
- De aardse tonen van verlossing
- Een echt mens worden
- Vieren terwijl het nog wat donker is
- Virtueel samenzijn
- Optimisme is een bewuste keuze
- De juiste keuze
- Een wereldwijd moment van tesjoewa
- 'Wijsheid'
- Voor een betere wereld
- De boom, de mens
- Een sterk vermoeden, toen en nu
- Dromen van maakbaarheid
- Het einde van het niet-Joodse jaar
Columns 2019
- ‘Fouten’ en de kloof tussen ideaal en realiteit
- Een ‘wegwerp-gebaar’
- Wát werd er gegeten?
- Inbreuken op de basismoraal
- Een "gezonde winter" gewenst
- Soeka's in alle soorten en maten
- Een nieuwe cyclus van herfst, winter, lente en zomer
- Half vol of half leeg
- God in liefde dienen
- Culturele beïnvloeding
- Cola drinken met Herzl
- Reizen met de echo’s van Bemidbar
- Keppel op of keppel af
- Waar is de respectvolle discussie?
- Een magisch sausje
- Terug naar het ‘gewone’ leven
- Maatgevende eieren of olijven
- Een platoons stemadvies
- Bouwen met goede humor
- Een bijzonder moment
- Verleden, toekomst ... en heden
Columns 2018
- Over liefdadigheid, honger en tandenpoetsen
- Licht en weerbaarheid
- Een betere wereld
- Klein beginnen
- Belangrijke vragen
- Reflecteren op 'kleine' zaken
- Een eigen, persoonlijk oordeel
- Koningschap, herinnering, sjofar
- Stenen en letters
- Neutrale openbare ruimte graag
- Let's Get Together and ...
- Koosjere wijn?
- Het Mousetrap-effect en Elburg-gevoel
- Nieuw, nieuwer, nieuwst of meer van hetzelfde
- Niet na-denken!
- Mooie tradities en slechte gewoontes
- De rook van tradities
- Bevrijding van het woord
- De esthetische ervaring van een bloesemboom
- De ene gids is de andere niet
- Experimenten en spirituele gevaren
- Verantwoordelijkheid
- Het weer, het weer
- De enige onderwijzer
Columns 2017
- Waarachtig licht
- Eenheid in verscheidenheid
- Banoe chosjech legaresj
- Twintig vrouwen
- Weggesleept
- Zeepsop bij de koffie
- Sjabbat Halloween
- Twee maanden van ‘abstinentie’
- Bouwoverwegingen
- Loofhutten en paddenstoelen
- De tweede dag
- Het juist gekozen perspectief
- Bikoeriem uit Noord-Holland
- Vakantielogistiek
- Joden in den vreemde
- Trouwen op de Tempelberg?
- De vele gezichten van Israël
- Het nut van kritische visies
- De grenzen van kritiek en meningsuiting
- De allerhoogste openbaring op Sjawoeot
- Een feestje maken
- Vrijheid is ons hoogste goed
- Her-denken
- Veel is een geschenk
- Op zoek naar een bloesemboom
- Zoeken naar duiding en betekenis
- Nooit meer vergeten
- Een Rotterdams Poeriem-sjpiel
- De waarde van een stem
- Een rechtvaardige samenleving
- Veiligheid in vele facetten
- Sneeuwmuziek en stemgekrakeel
- De status van de deuropening
- Empathie in plaats van een versteend hart
- Risjes en Messiaanse tijden?
- ‘Klein’ nieuws
Columns 2016
- Het speciale licht van Chanoeka
- Egyptisch geloof 2.0
- Over kanaries
- De ‘zegeningen’ van internet
- Gezocht: tolerantie en nuchterheid
- Die supermaan kunnen wij zelf zijn
- Zoals gewoonlijk zaten de peilingen er weer eens ver naast
- De ideologische veren van Ben-Gurion
- Een treintje van soekot
- De zondebok en het toeval
- Het verlangen en de uitvoering
- Windmolens, zoemhout en de sjofar
- Wat is ónze rol in de samenleving?
- Gerechtigheid
- Kleine en grote opmerkelijkheden
- Jeruzalem in beeld
- Zuivere koffie of zuivere lucht
- Een nieuwe zonnebril
- Mensenvlees
- Woorden als zegen of als vloek
- Het hoofd koel houden ...
- 21 Juni
- De stem van God of de stem van Satan?
- Polarisatie of eenheid
- Tsores en cheese cake
- Wij zijn allen vreemdelingen
- Klachten ...
- Een week vol gedonder
- Lente
- Pesach-mijmeringen van een trouwe lezer
- Verwacht: de Pesach-app!
- Versjteerd
- Wat geven we onze aandacht?
- (Ver)kleden
- Bonobo of chimpansee?
- Wat telt meer?
- Pink washing en het welles-nietes patroon
- Tellen en generaliseren
- Zalm uit de vaatwasser
- Gevoelige antenne voor foute ontwikkelingen
- Ruggengraat
- Vruchten plukken, geen vluchtelingen
- Negatieve informatie
- Best tolerant?
- Joden en Christenen
Columns 2015
- Ober, één dogma-vrij orthodox jodendom!
- Hoezo is vrijheid gevaarlijk?
- Terrorisme dat weinig aandacht krijgt
- Klimaatcrisis en morele crisis
- Stoere oorlogstaal wakkert angst juist aan
- Voedsel, gezondheid en dierenleed
- Wajeera: Sjabbat en gastvrijheid
- Het doorgaans stille Amstelveen en andere gehuchten
- Voetbal, geweld en corruptie
- Gewoon even genieten
- Inkeer, gebed en goede daden
- Tumult en stof
- De kracht van woorden
- Een Tora van liefde
- Chatsor Hagelilit
- Een museum van tolerantie, gebouwd op graven?
- Joden welkom
- Ardennen
- Vakantie – Tempel - zomer
- Gaat Wilders nu de Ilias verbranden?
- De weg kwijt
- Ontroerende universele wensen
- De dissidente verspieders en de vooruitgang
- Verbinden
- Rare dingen
- Herschepping
- Aap of microbe ...
- Lag Ba'Omer
- Ouderwets gezellig?
- Herdenken
- Herdenken en rechtvaardigheid
- Geprivatiseerde macht
- Dit was de week die was...
- Zaaien ...
- Wolven en andere actualiteiten
- Een goede haardag
- Kommer en kwel op universiteit en internet
- Hoe meer internet, hoe moeilijker het kaf van het koren te scheiden
- Poeriem Puber-tijd
- Wijze lessen van bomen
- Fris en minder fris ...
- Ontmoetingen en tegenstellingen
- 'Daarom zwijgt de verstandige in die tijd'
- Afscheid en vooruitblik
- De Joodse zonnewende?
Columns 2014
- Wonderlijk ...
- Chanoeka
- Bananen, bacteriën en Jak-melk ...
- Telefoon op sjabbat
- Als de Masjiach komt
- Zwarte Piet en de openbare orde
- De oude traditie van Sjabbat Halloween
- Talmoed op de snelweg
- Droissen-veldert
- Een Soeka van zeven bij twee kilometer ...
- Soekot
- Goud of geen goud, dat is de vraag
- Rosj Hasjana: wat wel en wat niet mag, of toch weer wel ...
- Fouten rechtzetten
- Inkeer
- A Jid darf leben mit der Zeit
- Was vroeger alles beter?
- Zinkend schip?
- Ondanks alles...
- Hamatsav
- Vakantie
- Joodse archeologie in Nederland
- Het lot-orakel
- De gelederen der spotters
- Mysterieuze ossen
- Slenteren door Amsterdam
- De ketting van de opperrabbijn
- Van Ostadestraat
- Orthodox vandalisme
- Diverse engerds
- Belachelijke kritiek?
- Chameets in de Pesachweek
- Wat doet een wc-bril in de Haggada?
- Weg met de chameets-hysterie!
- De Rode Koe
- Na Poeriem
- Gemengde berichten ...
- De ultra's en de dienstplicht
- Dom
- De Olympische Spelen
- Europees erfgoed
- De knikkers van Anne Frank
- Dat was de week die was...
- Gelukkig of ongelukkig op Knuffeldag
- Kasjroet-vervalsingen
- Koken op sjabbat
- De substitutieregel
Columns 2013
- Joden en kerst
- Korte dagen
- Jodendom en mensenrechten
- Rabbijnen in het NIW
- Chanoeka
- Afscheiden
- Vrouwen en auto's
- Nerds
- Synchroniciteit
- Zwarte Piet
- Nieuwe koelkast
- Na het overlijden van Rabbijn Ovadia Josef
- Bidden voor Ovadia Josef
- De grootste soeka
- Soekot voor iedereen
- Een liefdevolle Jom Kipoer
- Bietjes voor Rosj Hasjana
- Vakantiegevoel
- In het Heilige Land
- Sjabbat Chazon
- Trier
- Slavernij en de sjabbat
- Elijahoe haNavi
- Loodgieten
- Eer hem, maar wantrouw hem
- Treuren in of om Tammoez
- Gelatine kosjer?
- Een nieuwe ijstijd
- Vrijheid
- Gebed voor het Koninklijk Huis
- Vliegen in een plastic zak
- Belieber
- Sehacheles
- Alleen mannen?
- Priesterzegen
- Pesach - het is weer feest!
- Rook
- Wegwerpartikelen
- Grap? Of niet?
- De Poeriem-rav
- Hongarije
- Pruiken en zoenen
- Limor zoekt haar soul-mate
- Stemmen
- Winter is niet zo jood
- Kinderen met Down
- Leuke kerstliedjes
Columns 2012
- Vrouwen
- Vreedzaam omgaan met diversiteit
- Psycholoog of rabbijn?
- Een ironische gebeurtenis
- Een teken
- Zuur
- Pratende dieren
- Natuurverschijnselen
- Boom der Kennis
- Leesrooster
- Pas goed op uw smartphone!
- Back to normal
- Balans
- Vreedzame paden
- Fata morgana, of de kunst van het kijken
- Luxemburg
- Leuk hotelletje
- Impulsief
- Vogels kijken in de polder
- Leraren
- Sport
- Verdwenen stoel
- Bacteriën
- Verslapen
- Achterstand ingehaald
- Echt?
- Jom HaMalka-drukte
- Een warm bad
- Post-Pesach dilemma’s
- Nog even over Pesach
- Stroomstoring
- De waarde van getallen
- Lente
- Een ingewikkeld parcours
- Rekenkunst met verrassende uitkomst
- Crisisverhalen
- De seculiere inwoners van Kiriat haJovel
- Waterdamp
- Werken is gezond
- Schwer zu sein a Jid
- Beth Sjemesj
Columns 2011
- Chanoeka-overpeinzingen
- De 25e van de maand
- Buitenaards
- Seizoensperikelen
- Andere maten
- Weet wat je eet
- Over een etrog, een rebbe, rabbijnen en de zon
- Over voorspellingen en hoofdrekenen
- Een einde en een begin, maar wel blijven bidden!
- Reizigers houden niet van regen
- Introspectie
- Kabbala-les
- Troonrede en Miljoenennota
- SpongeBob
- Nog eens over inkeer
- Inkeer
- Protesteren in Rechovot
- Awoide zorre
- Sjocheet van Oranje
- Bio-industrie en sjechita
- Moeten wij dieren eten?
- Cottage cheese
- Gevaren
- Onverdoofd
- Onze voeding
- Moleculair kasjroet
- Mei
- De Masjiach
- Tussen Amsterdam en Rechovot
- Vegen met beleid
- Noden en verboden
- Chameetsologie en andere Pesachwetenschap
- SMS uw vraag!
- Elke dag Poeriem!
- Het einde van de wereld?
- Elke dag Poeriem
- Teruggeven
- De zon
- Woestijngodsdienst
- Stadswandeling
- Gekke wereld
- Liberale Joden of Christenen voor Israël?
- Het Kohnstamm Instituut en etnische groepen
- Niets aan de hand
- Terug in Nederland
Columns 2010
- Instant-religie
- Wat een gekte allemaal...
- Vasten voor regen
- De lichtjes van Chanoeka
- Schaarste
- Een drukke zondag
- Amsterdammer in de provincie
- Carlebach
- Mark Rutte, Yona Metzger en UFO’s
- Informatie-'overkill'
- Triest en oppervlakkig
- De bittere maand
- Met plantjes zwaaien
- Hufterigheid
- Xenofobie
- Een tzaddiek
- Wat doen we op sjabbat?
- Een ontspannen vakantie
- Paul
- Keppeltjesdag
- Een echte held
- Politici laten zich niet horen
- Bowlen
- Jesaja 53:5
- Eten
- Koninginnedag
- Lag Be'omer
- Feestvieren en herdenken
- Dóórpakken
- Ben jij nog in?
- Pesach: waar gaat het echt om?
- Méér dan vier vragen ...
- Insecten
- De langste Poeriem ooit
- Herken de Poeriemgrap!
- Rare vragen, rare antwoorden
- Rabbijn Elon in problemen
- Gescheiden buslijnen
- Nogmaals de diboek
- Diboek
- Natuurrampen
- Een boek kopen
- Uitvinding van de bakker
- Oud-en-Nieuw
Columns 2009
- Taal
- Halachisch veroorzaakte kinderloosheid
- Dawwenen op het juiste moment
- Kosjer
- Bidden om regen
- Het wisselen van de seizoenen
- Leerhuizen in de mediene
- Een boek uitlezen
- Onze minhag
- Een soeka in de Diaspora
- Soekotmelancholie
- Jom Kippoer
- Leeuwen en beren
- Woordeloze haast
- De 'midrechov' in Jeruzalem
- Tatoeages, een beladen imago
- Op bezoek bij S
- Vakantie
- Generatiekloof
- Cheesecake
- Keukenhof
- Varkensgriep
- Vakantie
- Chameets
- Een jesjiva-gave
- Wie zonder zonde is, wordt immuun voor .....
- Economie
- Poeriem
- Taal en getallen
- Internet-tribalisme
- Verkiezingen
- De taxichauffeur en de zoon van de rabbijn
- Liefde
- Oppassen voor slangengif!
- Cafépraat
- Veel boeken – en een goed huwelijk